Reidar Conradi: "Noen forslag om oppgradering av busstilbud i Larvik-regionen", leserbrev innsendt Østlandsposten, 26. juli 2010

Date: Mon, 26 Jul 2010 16:26:10 +0200 (MEST)
From: Reidar Conradi 
to: leserbrev@op.no
cc: Reidar.Conradi@idi.ntnu.no

                                   Trondheim, 27. juli 2010
Reidar Conradi     
Skule Bårdssøns gt 11
7052 Trondheim, mobil 918.97029

Til: leserbrev@op.no (Østlandsposten)
Fra: Reidar.Conradi@idi.ntnu.no

Noen forslag om oppgradering av busstilbud i Larvik-regionen.

1. Forbindelsen mellom Larvik og nye E18.

   Vi har hytte på Brunlanes og slektninger i Arendal, og ønsker å
   kunne reise Larvik-Arendal t/r med kollektive transportmidler.

   Ved å prøve nettsiden til NSB får vi en forslag på tog
   Larvik-Arendal via Drammen og Kongsberg, og med reisetid på seks og
   en halv time). Dette er bare helt utrolig!
   (Det har ingenting å gjøre med reparasjonsarbeidene
   til NSB på strekningen Oslo-Drammen denne sommeren.)

   Hva så med buss til Arendal, men Sørlandsbussen passerer nå uten
   stopp i Larvik på den nye E18 vest for byen.  Ved å ringe
   ruteopplysningen i Vestfold på nummer 177, får jeg foreslått
   Ringdalskrysset som viser seg å være en veiskulder på E18, 10 km
   nord for Larvik. Det er ikke en gang et buss-skur der, og flere
   bussjåfører i Larvik vet ikke hvor dette er.
   Det er flere hundre meter å gå til nærmeste bensinstasjon, 
   som kan fungere som "adresse" for henting med drosje.

   177-svareren foreslår også Fokserød. Her er det hvertfall
   buss-skur, men stedet ligger over 20 km nord for Larvik, dvs. over
   40 km omvei for oss.

   Forslag 1: Lag en offisiell buss-stopp på E18 ved Farriseidet.

   Her er det allerede avkjørsler fra E18 både for nordgående og
   sørgående trafikk.  Avstanden herfra til Larvik jernbanestasjon der
   de lokale bussene stopper, kan ikke være mer enn 2 km. Så hvis man
   satte opp to buss-skur og lot noen av bybussene i Larvik ta seg en
   tur innom Farriseidet 2-3 ganger i timen, hadde man løst
   adkomstproblemet for fjernbuss til og fra Larvik på en effektiv og
   antakelig meget billig måte.

2. Buss-adkomsten til Torp trenger oppgradering.

   Siden vi bor i Trondheim, er det fristende å ta direkte fly
   Værnes-Torp t/r. Vi kan selvsagt ta pendelbussen fra Torp flyplass
   til Torp jernbanestasjon og tog derfra, eller omvendt. Et bra tilbud!

   Men busstilbudet til og fra Torp er forvirrende.  Telemarksbussen
   (Seljord-Tønsberg) kjører innom både Larvik jernbanestasjon og Torp
   flyplass - og motsatt - omtrent hver time. Igjen bra!
   Men den direkte nettbussen Stavern-Oslo t/r går
   ikke innom verken Fokserød eller Torp.
   Sørlandsbussene stopper på Fokserød, men ikke på Torp.
   Lavprisekspressen stopper på Fokserød og antakelig også på Torp
   (før krevdes det forhåndsbestilling).
   Det fins imidlertid ingen skyttelbuss mellom Fokserød og Torp.
   Drosje fra Sandefjord (?) for å bli kjørt i 3-4 km virker litt
   dumt, men med 20-30 kg bagasje kan det være nødvendig.
   Uansett: en bedre koordinering mellom busselskapene etterlyses!

   Forslag 2: Utvid veien Fokserød-Torp med to ekstra kjørefelt kun
   for kollektivtrafikk, ett i hver retning. Da kan alle de nevnte
   bussene stoppe både på Fokserød og på Torp, så en egen skyttelbuss
   trengs ikke.  Med litt velvilje fra næringsbyggene på strekningen
   Fokserød-Torp burde en slik "dobbeltsporet" vei kun for busser og
   drosjer kunne la seg realisere på 1-2 år.  Og på Torp skulle det
   være plass nok til en egen busstasjon.

   Kanskje kunne man også få en dobbeltsporet veitunnel mellom
   flyplassen og jernbanestasjonen - og videre mot f.eks. Sandefjord?
   Nåværende skyttelbuss mellom Torp flyplass og jernbanestasjon er
   vel uansett bare et (nyttig) strakstiltak.
       - vennlig hilsen,  Reidar Conradi

Reidar.Conradi@idi.ntnu.no
Last modified: Sun Aug 1 13:07:29 MEST 2010